Projekt oczami opiekuna – relacja w ramach realizacji zadania Szkoła z Klasą 2.0
Przygotowania do
realizacji projektu
Projekt edukacyjny Na końcu świata był realizowany przez 8 osobową grupę
uczniów klasy II gimnazjum w ramach koła przedmiotowego z historii. Od 2004 roku
współpracuję z Centrum Edukacji Obywatelskiej i realizowałam projekty: Ślady przeszłości, Ślady PRL-u, Sprawiedliwi wśród narodów świata,
sprawiedliwi wśród nas, oraz Opowiem ci o wolnej Polsce. /Tu strony poświęcone projektom:
http://rycerzekresowi.blogspot.com ,http://chelmskisztetl.keep.pl /. Ważnym elementem pracy były spotkania oraz
wywiady młodzieży ze świadkami historii. Widząc zainteresowanie uczniów
taką formą pracy i biorąc pod uwagę fakt przyjęcia przez szkołę imienia
Sybiraków, postanowiłam podjąć działania zmierzające do utrwalenia wspomnień
zesłańców. W ubiegłym roku szkolnym moi uczniowie realizowali projekt Zesłańcy
Sybiru. Rezultaty działania można zobaczyć na stronie http://zeslancysybiru.manifo.com/. Obecny projekt
stanowi kontynuację podjętej pracy.
Cele ogólne projektu wynikają
z Regulaminu programu edukacyjnego Opowiem ci o wolnej Polsce. Zadaniem
uczniów jest przeprowadzenie wywiadu ze świadkiem historii,/ w tym przypadku
osobą deportowaną na Sybir/ zarejestrowanie go w formie audio lub video, a
następnie opracowane transkrypcji. W ten sposób uczniowie mają szansę nie tylko
na poznanie historii, ale też przeżycie jej sercem i rozumem. Działania kończą
się publiczną prezentacją projektu. Ponieważ od lat opiekuję się grupami
projektowymi i uczniowie znają działania poprzedników, nie ma, więc problemu z
naborem do kolejnych edycji programu. W ubiegłym roku szkolnym zespól liczył 28
uczniów i był podzielony na 5 podzespół. Każdy był odpowiedzialny za
przeprowadzenie wywiadu z innym świadkiem historii, a w następnym etapie
zostały scalone rezultaty pracy gryp. W tym roku młodzież, w toku dyskusji, na
pierwszym spotkaniu ustaliła zasadę, że pracą dzielimy się według zdolności i
zainteresowań, wywiad przeprowadzamy z jednym bohaterem, natomiast kładziemy
główny nacisk na wypracowanie nietypowej formy prezentacji projektu. W trakcie
spotkania organizacyjnego uczniowie wypełnili schemat gwiazdy pytań i kartę pracy Co chcesz zrobić? Tak przygotowany materiał stanowił podstawę
do opracowania harmonogramu
działań. Postanowiono, że wykorzystamy następujące narzędzia TIK:
- blog – który stanie się pamiętnikiem realizacji projektu,
- Facebook – jako sposób na szybką i skuteczną komunikację w czasie działań projektowych,
- Narzędzia Google Apps - praca w chmurze nad prezentacjami i materiałami
- Prezi – jako formę prezentacji
- Qmam – powstanie ulotka lub gazetka popularyzująca działania projektowe
- Strona internetowa projektu
Znacznym ułatwieniem jest możliwość
wykorzystania sprzętu i oprogramowania, jakim dysponuje szkoła: kamera cyfrowa,
programy do montażu filmu, dyktafon, aparat fotograficzny, Wi-fi czy laptopy.
Należy też zauważyć, że sami uczniowie posiadają duże umiejętności z zakresu
TIK, są pozytywnie zmotywowani, a ich działania wynikają z zainteresowań. Znamy
też naszych sojuszników, czyli Związek Sybiraków Oddział w Chełmie, który
chętnie udziela nam niezbędnego wsparcia. Część uczniów brała udział w
szkoleniu organizowanym przez CEO i IPN na temat przeprowadzania wywiadów i ich
digitalizacji.
Ustaliliśmy wspólnie zasadę dotyczącą
wzajemnych kontaktów. Głównie będziemy konsultować nasze działania wykorzystując
Facebook, dokumenty Google, mail. Każdy zakończony etap pracy będzie omawiany
na spotkaniu w ramach koła. Z doświadczenia wiem, że uczniowie wymagają
natychmiastowej odpowiedzi na wszelkie wątpliwości i pytania oraz są ciekawi
oceny rezultatów ich działań, dlatego staram się na bieżąco komunikować z
grupą. Dużą pomocą jest wybranie lidera uczniowskiego, co znacznie usprawnia
bieżącą pracę nad projektem. Ważne jest ustawiczne monitorowanie realizacji
ustalonego harmonogramu działań. Uczniowie powinni też, znać zasady oceny
pracy. W tym celu, już na etapie planowania działań zostali poinformowani o
kryteriach oceny zgodnych z regulaminem realizacji projektu obowiązującym w
naszej szkole.
Realizacja
projektu Na końcu świata
8-osobowa
grupa uczniów klasy II g i II a podjęła się kontynuacji zeszłorocznego
projektu poświęconego zesłańcom Sybiru i zatytułowała go „Na końcu świata”. Ten etap działań
polegał na realizacji opracowanego harmonogramu.
1.
Gromadzenie informacji:
Uczniowie
zapoznali się z wynikami pracy swoich kolegów, poznali historię deportacji w
głąb ZSRR. Przeszukaliśmy zbiory biblioteczne i Internet tak, aby mieć szeroką
wiedzę historyczną.
2.
Poszukiwanie świadka historii:
Następnie
we współpracy ze Związkiem Sybiraków Oddział w Chełmie nawiązaliśmy kontakt z
panią Zofią Fiuk, która jako dziecko została zesłana na Sybir. Tu ważna była
rola nauczyciela, który musiał przejąć na siebie odpowiedzialność za kontakty
ze świadkami historii / sprecyzowanie miejsca i terminu spotkania/. Uczniowie
natomiast chętnie przygotowywali się do wywiadu: wypożyczenie sprzętu,
aranżacja miejsca spotkania, opracowanie kwestionariusza pytań. Każdy z nas aktywnie uczestniczył w
działaniach projektowych. Staraliśmy się przydzielać zadania zgodnie z naszymi
zainteresowaniami i umiejętnościami, tak, aby projekt był dla nas jak
największą przyjemnością, a także byśmy mogli przy okazji rozwinąć skrzydła,
jeśli chodzi o hobby- relacja Małgosi S.
3.
Wywiad ze świadkiem historii:
Wywiad
został przeprowadzony w październiku 2012 r. Mimo upływu czasu pani Fiuk
zachowała w pamięci wiele poruszających wspomnień. Jednak pewną trudność
sprawiało uczniom przeprowadzenie wywiadu. Nasza bohaterka nie trzymała się
kolejności pytań, / mimo iż kwestionariusz otrzymała na długo przed wywiadem/,
pojawiały się liczne dygresje. Wymagało to zrozumienia ze strony uczniów, ale
zostali na to wcześniej przygotowani. Cierpliwie powtarzali pytania i
doprecyzowywali odpowiedzi. Wiedzieli o tym, że czeka ich transkrypcja wywiadu,
a tu każde słowo ma znaczenie. Już po nagraniach grupa dzieliła się uwagami,
podkreślając momenty, które muszą wyeksponować w filmie.
4.
Zakładamy bloga:
Jednocześnie
uczniowie rozpoczęli pracę nad blogiem http://blogiceo.nq.pl/nakoncuswiata , w którym krok
po kroku opisują swoje działania. Młodzież pracował metodycznie. I przyznam, że
byłam zaskoczona ich perspektywicznym myśleniem. Wkrótce na blogu
Klaudia zamieściła wpis: Jesteśmy
już podzieleni, co do transkrypcji wywiadu. Co prawda jest pewien problem z
przeniesieniem filmu, bo jest wysokiej jakości i tym samym zajmuje sporo
miejsca, ale jakoś damy radę. Ta informacja zwiastowała etap
licznych problemów i wyzwań natury technicznej, cieszyła informacja – jakoś damy radę.
5.
Transkrypcja wywiadu:
Bardzo
szybko wywiązano się z terminu opracowania transkrypcji. To był najbardziej
żmudny moment pracy nad realizacją projektu. Ponad 2- godzinny wywiad miał
zostać przepisany słowo w słowo. Postanowiliśmy pominąć te chwile, kiedy
rozmowa zbaczała z zaplanowanych torów. Kiedy pojawiły się problemy z
pojęciami, którymi posługiwała się Pani Fiuk, niezbędny był kontakt
telefoniczny. Korzystaliśmy też z map i atlasów.
6.
Zwiastun filmu:
Zaczęliśmy
od znalezienia odpowiedniego fragmentu filmu i ścieżki dźwiękowej. Podczas tych
czynności uwiecznialiśmy swoje działania robiąc zdjęcia. Napisaliśmy także 6
zdań, w których mówiliśmy o sobie i naszym projekcie. Każdy z nas miał za
zadanie powiedzieć jedno zdanie przed kamerą. Było naprawdę wiele śmiechu. Niby
proste słowa, a ile zachodu, żeby powiedzieć wszystko płynnie, głośno i
wyraźnie… Oczywiście mieliśmy też małą, słodką przerwę w trakcie pracy... Z
przygotowanych przez nas materiałów, Michał, nasz „techniczny” sklei zwiastun,
który już niedługo zobaczycie. Zostało nam tylko dobranie odpowiedniej melodii- tak Klaudia opisała na blogu
pracę nad zwiastunem. Film został umieszczony na naszym kanale na You Tube .
Aby ułatwić sobie pracę, założyliśmy
zamkniętą grupę na stronie www.facebook.com, o nazwie „Piraci
z Chełma – na krańcu cywilizacji”. Dzięki niej kontakt z całą grupą był
łatwiejszy – tam mogliśmy dyskutować na tematy typowo projektowe - np. o
naszych następnych działaniach. Nazywa się „Piraci z Chełma – Na krańcu
cywilizacji”. Co prawda ta nazwa nie ma wiele wspólnego z tym, co robimy, ale
nam się podoba. Powstała przede wszystkim, dlatego, że nie mieliśmy dobrego
kontaktu ze sobą. Większość z nas chodzi do jednej klasy, ale i tak nie ma
czasu na zajmowanie się takimi rzeczami na przerwach, więc z mojej inicjatywy
postanowiliśmy stworzyć grupę. Na dobry początek trzeba było wstawić powitalny
post – fragment
wpisu na blogu autorstwa Klaudii K. Potem
jakoś się rozkręciliśmy i od tej pory wszystko, co uzgadniamy, robimy
lub chcemy robić omawiamy tutaj. Na przykład ostatni post to wpis Michała oraz
już zmontowany zwiastun, żeby wszyscy mogli go obejrzeć i ewentualnie
zaproponować poprawki. Póki co ten system bardzo dobrze działa – fragment sprawozdania autorstwa
Małgosi S.
7.
Promocja działań projektowych:
Informacje
o naszych działaniach zamieściliśmy na stronie szkoły oraz stronie CEO http://www.ceo.org.pl/pl/opowiem/news/na-koncu-swiata-czyli-wspomnienia-z-syberii
8.
Scenariusz i film:
To
najtrudniejszy etap naszych działań. Ciągle zmienia się koncepcja filmu. Dzisiaj Anita, Ania i ja spotkałyśmy się, by
zgodnie z planem napisać scenariusz. Miał to być zwykły film dokumentalny. Po
długiej „burzy mózgów” doszłyśmy do wniosku, że zrobimy coś innego. Same mamy
po 14/15 lat i doskonale wiemy, że ludzie w naszym wieku nie przepadają za
oglądaniem filmów dokumentalnych, bez względu na to o jak bardzo ciekawej
rzeczy jest on kręcony. Postanowiłyśmy, więc zrobić film w formie nieco innej
niż dotychczas znane. Przecież ten projekt jest przede wszystkim po to, by
„ocalić od zapomnienia” i pokazać dzisiejszemu pokoleniu, że jesteśmy ostatnim,
który ma szansę dowiedzieć się tego wszystkiego od osób, które to przeżyły.
Jaki byłby sens projektu, gdybyśmy nawet my nie mieli ochoty oglądać tego
filmu? Według nas żaden. Wiem, że troszeczkę owijam w bawełnę, ale to wszytko
przez to, że nie mogę Wam powiedzieć, na czym będzie polegała „inność” tego
filmu. Gdybym wam powiedziała, nie byłoby niespodzianki -tak
skomentowany na blogu przez uczniów pomysł okazał się interesujący. Grupa
czekała na akceptacje z mojej strony. Postanowiliśmy zaryzykować i połączyć
film z wywiadu z filmem animowanym. Wkrótce zaczęły się poszukiwania filmów
animowanych, długie dyskusje i ciężka praca. Uczniowie zmieniali koncepcje dogrywali
sceny- ja czekałam na efekty. Ostatnie doniesienia brzmią: Najpierw nagraliśmy sceny z naszym udziałem
(w szkole i w domu jednej z naszych koleżanek). Kolejnym zadaniem był montaż
filmu. W tym celu wyszukaliśmy i domontowaliśmy sceny z wywiadu z panią Fiuk,
filmu dokumentalnego „Zesłańcy Sybiru” oraz bajki, stanowiącej tło całej
historii zawartej w filmie.
9.
Prezentacja -Prezi i gazetka Qmam:
Całość
musi być gotowa na ogólnopolską prezentację projektu i konferencję
podsumowującą „Opowiem ci o wolnej Polsce” w Warszawie. Udało się prezentacja i gazetka zostały
opublikowane w chmurze i są dostępne pod adresem: http://redakcja.mammedia.pl/paper/preview/ns-ko%C5%84cu-%C5%9Bwiata/13/6/1 http://prezi.com/q91uwumgbau0/na-koncu-swiata/ .
Gazetkę
w Internecie zamieścili autorzy z doświadczeniem, którzy w ubiegłym roku
tworzyli qmama na potrzeby projektu Zesłańcy Sybiru- Agnieszka Wicińska
i Marcin Krawczak.
Rola nauczyciela:
Zespół projektowy wykonywał swoje
zadania w oparciu o ustalony przez siebie harmonogram. Moja rola polegała na
wspieraniu uczniów, konsultowaniu pomysłów i monitorowaniu terminów. Po prostu
czuwałam nad tym, aby działania szły w dobrym kierunku. Nauczona wcześniejszym
doświadczeniem nie narzucałam rozwiązań, a konsultowałam propozycje uczniów.
Ważne było motywowanie grupy. Projekt długoterminowy ma to do siebie, że w
trakcie realizacji spada motywacja uczniów. Moje zainteresowanie, pochwały i
zrozumienie przynosiły pozytywne efekty. Monitorowanie realizacji projektu odbywało się z
wykorzystaniem pracy w chmurze lub na spotkaniach konsultacyjnych. Lider grupy
na bieżąco relacjonował działania. Mogłam również dodawać komentarze na blogu
projektowym. W chwilach trudnych zwoływaliśmy spotkania grupy, rozwiewając
wątpliwości i niepewność.
Uczniowie chętnie brali udział w
realizacji działań, samodzielnie wyszukiwali i gromadzili informacje. Mieli
dużo pomysłów, byli kreatywni i samodzielni. Uczniowie potrafili współpracować
w grupie. Byli aktywni, otwarci, komunikatywni, pewni siebie i odpowiedzialni.
Zaskoczyli mnie rzetelnością i terminowością przy wykonywaniu zadań. Pewną
trudność sprawiało im pogodzenie bieżących obowiązków szkolnych, a są uczniami
klas akademickich, z działaniami projektowymi, co przełożyło się na
przesunięcia w harmonogramie, ale nie wpłynęło na ostateczną realizację zadań.
TIK w projekcie:
Podczas realizacji projektu gimnazjaliści
wykorzystali następujące narzędzia TIK: Internet, prezentacja multimedialna,
PREZI, gazetka Qmam, blog CEO, strona internetowa szkoły, zdjęcia i filmik. Z
obsługą sprzętu nie mieli najmniejszych problemów i w tym są dla mnie wzorem.
Korzystali ze sprzętu szkolnego i w niewielkim zakresie prywatnego.
Prezentacja
projektu Na końcu świata
realizowanego w ramach ogólnopolskiego programu Opowiem ci o wolnej Polsce odbyła
się 2-4.06. 2013 r. w Warszawie na Ogólnopolskiej Konferencji Programu Opowiem ci o wolnej Polsce. Jako
jedna z 28 grup zaproszonych przez IPN i CEO, mieliśmy okazję przedstawić
wyniki naszych działań. Do Warszawy wyruszyła 3-osobowa reprezentacja grupy
projektowej. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach, które pozwoliły im
przygotować się do targów projektów. To budziło szczególne emocje wśród
uczestników- ich praca miała być oceniana przez ekspertów. Prezentację
poprzedziło przygotowanie stoiska. Grupa przed wyjazdem zgromadziła potrzebne
materiały: plakaty, portfolio-teczkę projektową, która zawierała zgromadzone
informacje i nasze opracowania:
·
materiały
zamieszczane na stronie szkoły http://zso6.chelm.pl/ i stronie CEO
http://ceo.org.pl/pl/opowiem/news/na-koncu-swiata-czyli-wspomnienia-z-syberii
·
prezentacja
PREZI, która szczegółowo omawiała nasze działania projektowe http://prezi.com/q91uwumgbau0/na-koncu-swiata/
Ekspertem, który miał ocenić nasz
projekt został Piotr Kadlcik, przewodniczący Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w
Warszawie i Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich. Uczniowie w długiej i
rzeczowej rozmowie przedstawili projekt. Kiedy usłyszeli informację zwrotną
podkreślającą wysoki poziom merytoryczny działań i szeroki wachlarz narzędzi
TIK, urosły im skrzydła. To była ta chwila, na którą czekali cały rok.
Zobaczyłam jak ważne są opinie ekspertów, jak potrzebne, aby zmotywować zespół.
Teraz czekała nas prezentacja w szkole
24 czerwca 2013 roku. Tym razem w prezentacji uczestniczyli wszyscy
członkowie grupy Na końcu świata.
Wcześniej przygotowali stanowisko i rozwiesili plakaty. Jeszcze raz
przedstawiliśmy efekty pracy. Na sali konferencyjnej zgromadzili się
przedstawiciele wszystkich klas gimnazjum oraz zaproszeni rodzice i
nauczyciele.
Ewaluacja
projektu:
Opinie o projekcie
wyrażone przez uczniów i opublikowane na blogu
"Projekt
nauczył mnie przede wszystkim współpracy. Początki dla każdego były trudne. Nie
dość, że nikt z nas nie mógł się dogadać, to każdy chciał wszystko robić sam.
Po wielu sprzeczkach kto, co i jak doszliśmy do porozumienia. Projekt ku
naszemu zdziwieniu okazał się wspaniałą zabawą, trudną, ale wspaniałą. Te
godziny poświęcone kręceniu zwiastuna filmu, kiedy potrafiliśmy robić coś 4
godziny i później to wszystko usunąć. Te chwilę przy pisaniu scenariusza, kiedy
myśleliśmy, że nic nie wyjdzie i nagle wpadały nam najlepsze pomysły do głowy.
Na pewno ten projekt zapamiętam, jako miłą przygodę. Chciałabym jeszcze
podziękować naszej opiekunce - Pani Beacie Łukaszewskiej- Breś, dzięki której
to wszystko było możliwe."
~Anita
"Nauczyłem
się, że nie ważne jakie są trudności nigdy nie należy się poddawać, gdyż z
wszelkich trudności jest wyjście. Nawet, jeżeli jest trudne do wykonania trzeba
mieć nadzieje."
~Marek
"Projekt
uświadomił nam jak okrutna była historia naszej ojczyzny. Dzięki Pani Fiuk
mogliśmy dowiedzieć się jak było na prawdę. Jako grupa nauczyliśmy się pokory i
wiary we własne możliwości. Projekt ten nie jest jedynie długą lekcją historii,
przede wszystkim jest on lekcją współpracy. Wspieraliśmy się i pomagaliśmy
sobie nawzajem. Kręcenie zwiastuna oraz praca nad filmem nie była jedynie
mozolną i męczącą pracą. Było to dla nas miłe spędzenie czasu w gronie
znajomych. Śmialiśmy się razem i pracowaliśmy razem. Każdy dawał z siebie tyle
ile mógł. Podsumowując chciałam powiedzieć, że dzięki projektowi mogliśmy
przekazać innym to jak bardzo zależy nam, żeby historia nie poszła w
zapomnienie. Na koniec chciałabym podziękować naszej Sybiraczce - Pani Zofii
Fiuk i wspaniałej opiekunce - Pani Beacie Łukaszewskiej -Breś za to, że
doradzała nam i pomagała w trudnych chwilach oraz moim przyjaciołom, bo właśnie
dzięki tym wspólnym chwilom spędzonych razem mogę stwierdzić, że nimi
jesteście."
~Nicole
"Kiedy
myślę o tym projekcie to mam wrażenie, że ten rok minął w 10 minut. Wszystko
tak szybko się potoczyło, każdy z nas poza projektem miał bardzo dużo innych
zajęć- tańce, plastyka, śpiew, angielski, ceramika, Caritas, szkoła muzyczna.
Daliśmy jednak radę, momentami było trudno, kiedy okazywało się, że w godzinę
trzeba napisać notkę na bloga, czy jakieś sprawozdanie. Myślę, że punktem
kulminacyjnym było zaproszenie nas na Targi Projektów, szkoda, ze wszyscy nie
mogliśmy pojechać. Mam nadzieje, ze trójka, które będzie reprezentować nasz
projekt będzie się świetnie bawić. Jestem zdumiona tym, że ten projekt okazał
się taki ciekawy. Nigdy nie lubiłam historii, myślałam, że nie spodoba mi się
to, a jednak losy Pani Fiuk mnie zaciekawiły, doceniłam to co mam. Moje oceny z
historii również się poprawiły, bardzo polubiłam ten przedmiot. Mam nadzieję,
że nasza praca się opłaci i trafimy, do chociaż jednej osoby z apelem "
Chwilą trzeba żyć, ale o przeszłości trzeba pamiętać"
~Dominika
"Podczas
tego projektu dowiedziałam się wiele o okrucieństwach naszych agresorów podczas
II Wojny Światowej. Myślę też, że wszyscy nauczyliśmy się pracować w grupie, co
może się wydawać łatwe, ale tak naprawdę sprawiło nam wiele trudności."
~Małgorzata
„Myślę,
że nauczyliśmy się wielu rzeczy. Przede wszystkim praca w grupie, co wbrew
pozorom to nie jest takie proste, organizacji - trudno było zorganizować nawet
najkrótsze spotkanie, bo każdy z nas ma zajęcia dodatkowe, chodzimy do klas
akademickich i szkoła nakłada na nas wiele obowiązków. Poza tym zdobyliśmy
umiejętności dotyczące pisania bloga, harmonogramu, sprawozdania i scenariusza.
Nauczyliśmy się prowadzić wywiad, nagrywać zwiastun, montować film i wiele
innych bardzo przydatnych rzeczy. Poznaliśmy się lepiej, wiele działań odbywało
się w naszych domach, dużo się spotykaliśmy, rozmawialiśmy. Dowiedzieliśmy się
też o historii naszego kraju i nie tylko, bo choć to tak ważny rozdział to
niewielu zna szczegóły wywózek i deportacji. Ten projekt przyniósł nam bardzo
dużo korzyści i choć poświęciliśmy mu naprawdę dużo czasu, bo pół roku ciężkiej
pracy, to było warto - powstało coś naprawdę dużego i ważnego, z czego my
jesteśmy dumni. Nie zapominajmy jednak, że to udało się nie tylko dzięki nam,
ale też naszej opiekunce - p. Beacie Łukaszewskiej-Breś. Gdyby nie ona, ten
projekt nigdy by nie powstał, a nawet jeśli, to my nie zaszlibyśmy tak daleko.
Dziękujemy za wsparcie i wiarę w nasze możliwości, nawet te, o których my nie
mieliśmy pojęcia.”
~Klaudia
Podsumowanie:
Uczniowie zgodnie zauważyli, że to był
rok ciężkiej pracy. Wywiad, transkrypcja, blog, Qmam, Prezi, materiały
poświęcone świadkowi projektu, portfolio, zwiastun filmu, film, prezentacja,
strona internetowa, spotkania w sobotę. Wiele działań wymagających czasu i
zapału. Najtrudniej było z czasem: obowiązki ucznia, zajęcia dodatkowe-
zdarzały się opóźnienia. Jeśli zadania nie wykonała jedna osoba, czekał cały
zespół. Dodatkowo grupa to różne osobowości- momentami należało przeprowadzać
prawdziwe mediacje i szukać złotego środka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz